Ta strona używa plików cookies. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. 

[X] ZamknijDowiedz się więcej »

Koncert fortepianowy, Peer Gynt - EDWARD GRIEG

Znajdź więcej: EDWARD GRIEG| Klasyka
Koncert fortepianowy, Peer Gynt
data premiery: 2011-06-17
nr katalogowy:

O utworach

Edward Grieg miał zaledwie dwadzieścia pięć lat, gdy skomponował swój Koncert fortepianowy a-moll. Premiera tego utworu była absolutna sensacją. Posypały się propozycje wydawnicze z całej Europy, jednak pierwsze wydanie opublikowane zostało w wydawnictwie Fritsch tylko dzięki rekomendacji największego wówczas kompozytora norweskiego, Johanna Svendsena. Dziś to kompozycja rozpoznawalna na całym świecie. Początek szybko przykuwa uwagę słuchacza narastającym tremolo kotłów prowadzącym do pierwszego wejścia solisty. Powrót tego motywu na końcu części tworzy swoistą klamrę. Zainteresowania Griega norweskimi tańcami ludowymi widoczne jest najwyraźniej w końcowej części Koncertu, gdzie główny temat pojawia się w formie hallinga, dalekiego krewnego szkockiego tańca reel, który ulega kolejnym przekształceniom w finałowej kodzie. W liście do przyjaciela, Franza Beyera, pisał Grieg w 1874 roku: „stworzyłem utwór o człowieku z jaskini w Dovre, a teraz nie mogę tego słuchać, tak pełno tam krowiego łajna i wszechobecnej nordyckości!” Muzyka do Ibsenowskiego Peer Gynta, pomimo swojej melodyjności i świeżości, przysporzyła Griegowi mnóstwo problemów, nie tylko z orkiestracją – w rzeczywistości jedynym powodem, dla którego kompozytor ukończył instrumentację było wcześniejsze wypłacenie mu przez Ibsena połowy uzgodnionej stawki honorarium. Grieg napisał ostatecznie dziewięćdziesiąt minut muzyki podzielonej na pięć aktów, ale za życia opublikowane zostały tylko dwie suity stanowiące zbiory wybranych fragmentów tego dzieła. Te cykle ułożone według zupełnie innego porządku w stosunku do oryginału nie ujmują niczego muzyce Griega, pokazując jego cały artystyczny kunszt. Zachwycający Taniec Anitry czy szaleńcze W grocie króla gór nie odznaczają się charakterem norweskim. Najbardziej zaskakujący jest Poranek, który przywołuje nie północne wschody słońca nad fiordami a inspirację porankiem w Maroku! Sława Henry’ego Litolffa jako kompozytora opiera się przede wszystkim na pięciu koncertach fortepianowych, kompozycjach wirtuozowskich, spośród których największą dawką technicznego kunsztu odznacza się Scherzo z pochodzącego z 1852 roku IV Koncertu. Zafascynowany diabelskimi figuracjami kompozycji fortepianowych Liszta i zręcznością wykorzystywaną w kompozycjach przez francuskiego kompozytora Kamila Saint-Saensa, rozpoczął Litolff swój marsz zwycięstwa przez repertuar fortepianowy stawiający w centrum wirtuozerię pianisty.


Aktualności

więcej ›
Poznajcie bliżej Beth Ditto
2017-04-25

Biografia Beth Ditto aż prosi się o wielki epilog. Ale najlepszym wprowadzeniem tak naprawdę jest tekst do „Oo La La" - Two sisters, four brothers/Hard worker, like my mother/Not bitter, so swe... więcej ›

Archiwum wiadomości ›

Nowości płytowe

więcej ›
Pleasure
Pleasure FEIST
ROCK N ROLL CONSCIOUSNESS
ROCK N ROLL CONSCIOUSNESS THURSTON MOORE
Strange Attractor
Strange Attractor ALPHAVILLE

Zapowiedzi

więcej ›
Guardians Of The Galaxy: ...
Guardians Of The Galaxy: ... SOUNDTRACK
The Musician
The Musician CHICK COREA
Charlie Watts Meets The D...
Charlie Watts Meets The D... CHARLIE WATTS